Министерство образования Республики Беларусь
Управление образования Сморгонского райисполкома
Государственное учреждение образования
Вишневская средняя школа
Упраўленне адукацыі Смаргонскага райвыканкама
Дзяржаўная ўстанова адукацыі
“ Вішнеўская сярэдняя школа”
IX рэспубліканскі конкурс
на лепшы праект па арганізацыі шостага школьнага дня
Намінацыя “У імя міру і стварэння”
“ Да жывых агеньчыкаў роднага куточка”
Кіраўнік праекта : Капач Рамуальда Міхайлаўна,
педагог-арганізатар
2023
Для таго, каб патрыятызм быў моцным,
непахісным трэба, каб ён зыходзіў
з любові да сваёй маленькай радзімы –
роднага горада, роднай прыроды,
вёскі, яе людзей, краю.
І. Эрэнбург
АКТУАЛЬНАСЦЬ ПРАЕКТА
Родная зямля – гэта месца, дзе чалавек нарадзіўся, жыве і гарманічна развіваецца як асоба. Толькі на аснове ўзвышанага пачуцця любові да Радзімы з'яўляецца адказнасць за яе магутнасць і незалежнасць, за захаванне матэрыяльных і духоўных каштоўнасцей грамадства, развіваецца годнасць асобы. Адным з найбольш эфектыўных сродкаў фарміравання патрыятызму і інтэнсіўнага ўключэння падрастаючага пакалення ў грамадскае жыццё з’яўляецца краязнаўчая работа. Яна ўзбагачае дзяцей ведамі пра родны край,пра людзей, якія тут жывуць і жылі, садзейнічае выхаванню любові да акружаючых і акружаючага, спрыяе фарміраванню міласэрнасці і патрыятызма.
Актуальнасць дадзенага праекта ў першую чаргу звязана з тым, што ўсё менш застаецца вясковых старажылаў, а значыць з'яўляецца неабходнасць абараніць бездапаможных людзей, якім усё часцей неабходна увага і дапамога, і разам з тым узнікае небяспека страціць назаўжды адметныя мясцовыя звычаі, абрады, рамёствы.
У пэўны час аказаць падтрымку прастарэламу , хвораму чалавеку, т і разам з тым не дапусціць знікнення спадчыны, а захаваць яе, стварыць новыя старонкі гісторыі нашага краю можна праз прадуктыўную сумесную дзейнасць моладзі і дарослых жыхароў, вучняў і іх бацькоў. Рэалізацыі задуманнага вельмі спрыяе шосты школьны дзень. У суботу многія жыхары вёскі маюць вольны час, гатовы сустрэцца з навучэнцамі і падзяліцца тым, што ведаюць самі. А навучэнца адначасова гатовымі будуць прыйсці на дапамогу і адначасова пазнаць ад пажылых людзей пра гісторыю і лёс нашага роднага краю.
Удзел у праекце прызваны садзейнічаць развіццю пачуцця міласэрнасці, неабходнасці клапаціцца пра людзей, якім неабходна дапамога, і тым самым прадаўжаць вывучэнне гісторыі роднага краю, абапіраючыся на мудрыя парады людзей, перажыўшых многае, развіццю творчага патэнцыялу навучэнцаў, іх цікавасці да гістарычнай і культурнай спадчыны Вішнеўскага краю, дазволіць стварыць умовы для выхавання ў навучэнцаў міласэрнасці, грамадзянскасці і патрыятызму, пачуцця гонару за сваю малую Радзіму.
Праект паспрыяе якасці выхавання і развіццю выхаваўчай прасторы ўстановы адукацыі.
МЭТА ПРАЕКТА: садзейнічаць фарміраванню грамадзянскіх і патрыятычных якасцей асобы на аснове дабрачыннай і краязнаўчай работы праз сумесную дзейнасць навучэнцаў, іх бацькоў, педагогаў і мясцовых жыхароў .
ЗАДАЧЫ ПРАЕКТА:
1.Выхоўваць у навучэнцаў неабходнасць у у бескарыслівай спагадзе адзінокім, прастарэлым.
2.Даведацца пра лёс таленавітых людзей Вішнева (паэтаў, мастакоў),даведацца пра мінулае малой Радзімы. Захаваць культурную спадчыну мясцовасці.
ТЭРМІН РЭАЛІЗАЦЫІ: 01.09.2023-01.09.2021 гг.
УДЗЕЛЬНІКІ ПРАЕКТА:
Ініцыятыўная група з прадстаўнікоў сферы адукацыі і культуры, вясковай грамадскасці
Мэтавыя групы:
- Вучні, іх бацькі, настаўнікі школы.
- Мясцовыя жыхары.
ЗМЕСТ І МЕХАНІЗМ РЭАЛІЗАЦЫІ ПРАЕКТА
Работа арганізуецца ў шасці модулях:
1.“Мы ўсё можам- каму патрэбна дапаможам”
3.Блок-модуль “Падзеі вайны”
4.Блок-модуль «Прыродная спадчына»
5.Блок-модуль «Этнаграфія»
Блок модуль “Не пакінем у бядзе нікога”
Мэта: адрадзіць традыцыі дабрачыннасці і міласэрнасці, удасканаліць і і накіраваць навучэнцаў на самарэалізацыю асобы.
Задачы:заахвочваць моладзь у сацыяльную практык, звязаную з аказаннем сацыяльнай падтрымкі розным группам насельніцтва;фарміраваць у непаўналетніх маральна-этычныя якасці;даваць магчымасць праяўляць ініцыятыву і рэалізоўваць свой патэнцыял.
Асноўныя формы дзейнасці: аказанне пасільнай дапамогі састарэлым, захаванне памяці аб загінуўшых у гады вайны (навядзенне парадку каля помнікаў загінуўшым у в.Малінавая, аг.Вішнева) .
Чакаемы вынік: навучэнцы атрымаюць магчымасць адрадзіць лепшыя традыцыі дабрачыннасці, выхаваюць у сабе пачуццё дабрыні, бескарыслівасці, чуласці.
Блок-модуль”Летапіс родных мясцін”
Мэта: праз сумесную дабрачынную і даследчую работу навучэнцаў і бацькоўаднавіць і захаваць для нашчадкаў гісторыю малой Радзімы (сучаснага аграгарадка Вішнева Смаргонскага раёна, Гродзенскай вобласці), імёны і гістарычныя здзяйсненні людзей, што праславілі край сваёй творчай і прафесійнай дзейнасцю, воінскімі і грамадзянскімі подзвігамі.
Задачы:наведваючы старажылаў, пажылых людзей з мэтай аказання ім пасільнай дапамогі, правесці адначасова і даследчую работу па гісторыі малой Радзімы, даведацца пра лёс таленавітых людзей роднага краю (паэтаў, мастакоў).
Асноўныя формы дзейнасці: правядзенне даследчай работы – вывучэнне навуковых крыніц, наведванне старажылаў, стварэнне відэафрагментаў, фотаздымкаў, прэзентацый.
Чакаемы вынік: навучэнцы атрымаюць новыя веды па гісторыі малой Радзімы, пра лёс таленавітых людзей роднага краю (паэтаў, мастакоў).
Даследчыя працы: ”Загадкі тапанімікі”, ”Нашы землякі”, “Святыні роднага краю”.
Блок-модуль “Падзеі вайны”
Мэта:далучэнне вучняў да навукова-даследчай працы праз вывучэнне гісторыі ваенных падзей на тэрыторыі аг. Вішнева.
Задачы: спрыяць развіццю цікавасці да ваеннага мінулага свайго рэгіёна.
Асноўныя формы дзейнасці: запіс успамінаў старажылаў; наведванне школьнага музея, дзейнасць па ўвекавечванню памяці воінаў-аднавяскоўцаў, правядзенне акцыі ”Абеліск”.
Чакаемыя вынікі: даследчая дзейнасць дасць магчымасць прасачыць падзеі мінулай вайны на тэрыторыі Вішнеўскага краю, даведацца пра подзвіг герояў, памяць якіх увекавечана на абеліску.
Даследчыя працы: “Вялікая Айчынная вайна”, “Подзвіг народа бессмяротны”.
Блок-модуль «Прыродная спадчына»
Мэта: прыцягненне педагогаў і навучэнцаў да дзейнасці па ахове аб'ектаў прыроднай спадчыны (у тым ліку асобных прыродныхэлементаў).
Задачы: пашырыць кола ведаў аб рацыянальным прыродакарыстанні; садзейнічаць фарміраванню актыўнай жыццёвай пазіцыі ў пытаннях аховы прыроды.
Асноўныя формы дзейнасці:практычная дзейнасць па ахове аб’ектаў прыроднай спадчыны, у тым ліку асобных прыродных аб’ектаў.
Чакаемыя вынікі: апісанне і афармленне экалагічных сцяжынак і экалагічных маршрутаў;падтрыманне парадку каля мясцовай крынічкі і Вішнеўскага возера.
Даследчыя работы:“Тайны нашага возера і лесу”, “Экалогія і чалавек”.
Блок-модуль «Этнаграфія»
Мэта: даследванне этнічных асаблівасцей рэгіёна.
Задачы: спрыяць развіццю культуры і побыту навучэнцаў праз знаёмства з народнымі традыцыямі і звычаямі; запісаць у старажылаў песні, легенды, паданні Вішнеўскага краю.
Асноўныя формы дзейнасці:запіс песень, легенд і паданняў; удзел у этнаграфічных святах і абрадах.
Чакаемыя вынікі: аформіць этнаграфічную экспазіцыю ў школьным краязнаўчым музеі.
Даследчыя работы: ”Народанасельніцтва”, “Фальклор”.
ПЛАН РЭАЛІЗАЦЫІ ПРАЕКТА
Падрыхтоўчы этап ( студзень 2023 – снежаь 2024 гг. ) |
||||||||||
№ |
Дзеянні |
Тэрмін |
Адказныя |
Вынікі |
Фактычныя выканаўцы |
|||||
3 |
Пасяджэнне ініцыятыўнай групы |
Верасень 2023 |
Пастарнак С.В. Капач Р.М. Загадчык Вішнеўскага ЦДК |
Удакладненная стратэгія дзейнасці |
Члены ініцыятыўнай групы |
|||||
2 |
Бацькоўскі сход. Прэзентацыя праекта |
Кастрычнік 2023 |
Капач Р.М. |
Зацікаўленасць прадстаўнікоў мясцовай супольнасці удзелам ў праекце |
Кіраўніцтва школы, члены ініцыятыўнай групы |
|||||
3 |
Круглы стол “Арганізацыя дзейнасці ў рамках праекта, размеркаванне абавязкаў, фарміраванне рабочых груп” |
Кастрычнік 2023 |
Кіраўніцтва праекта |
Удакладненне плана, стварэнне рабочых груп, размеркаванне абавязкаў |
Члены ініцыятыўнай групы, зацікаўленныя жыхары |
|||||
4 |
Анкетаванне “Мае адносіны да праекта “Крокі дабрыні” |
Кастрычнік 2023 |
Капач Р.М. |
Зацікаўленасць навучэнцаў мясцовай супольнасці удзелам ў праекце |
Члены ініцыятыўнай групы |
|||||
Асноўны этап (лістапад 2023 – жнівень 2024 гг.) |
||||||||||
№ |
Дзеянні |
Тэрмін |
Адказныя |
Вынікі |
Фактычныя выканаўцы |
|||||
1 |
Наведванне старажылаў , пажылых людзей, гутаркі-сустрэчы з аднавяскоўцамі “Раскажыце, калі ласка…” Абарона міні-праекта “Тут памяць крынічыць святая, жывая…”(даследчая дзейнасць) |
2 разы у месяц (праз суботу, ці па меры неаб ходнасці) Лістапад 2023 |
Кіраўнік рабочай групы |
Распрацоўка на аснове матэрыялаў міні-праекта маршруту экскурсіі па аграгарадку Вішнева, Наведванне старажылаў, гутаркі-сустрэчы з аднавяскоўцамі “Раскажыце, калі ласка…” |
Вучні X-XI класаў у ролі экскурсаво-даў, удзельнікі: вучні I-IX класаў, бацькі, аднавяскоў-цы.
|
|||||
2 |
Сустрэча з Анатолем Бяляўскім (нашым земляком) “Я лёсам звязаны з табою” |
Снежань2023 |
Кіраўнік рабочай групы |
Фотарэпартаж-прэзентацыя “Нашы землякі”
|
Вучні I-XIкласаў, аднавяскоў-цы, Вішнеўскі ЦДК |
|||||
3 |
Наведванне школьнага музея “Падзеі вайны ў фотаздымках і гісторыі” |
Снежань 2023 |
Кіраўнік рабочай групы |
Альбом “Вядомае і невядомае пра той жахлівы час” |
Вучні I-XI класаў, |
|||||
4 |
Сустрэча з Жураўлёвай Тарэзай Бенедыктаўнай
|
Студзень 2023 |
Кіраўнік рабочай групы |
Брашура “Успамінаюць землякі” |
Кіраўніцтва праекта,вучні V-XI класаў, бацькі, мясцовыя жыхары |
|||||
5 |
Фальклорны абрад “Сёмуха”
|
Сакавік 2023 |
Кіраўнік рабочай групы |
Прэзентацыя, сцэнарый свята |
Вучні I-VI класаў, Вішнеўскі ДК |
|||||
6 |
Добраўпарадкаванне прыазёрнай тэрыторыі. Паход выхаднога дня “Наша дзіўнае возера!” |
Красавік2020 |
Кіраўнік рабочай групы |
Выпуск памяткі “Правілы паводзін на вадзе” |
Вучні I-VI класаў, бацькі |
|||||
9 |
“Мой край, мая радзімая старонка” Працоўная акцыя па добраўпарад-каванню аграгарадка Вішнева, аказанню пасільнай дапамогі састарэлым)папутна –гутаркі аб мінулым). Акцыя “Жыві,наш лес!” |
Красавік 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Фотарэпартаж, добраўпарадкаваная тэрыторыя аграгарадка |
Вучні I-XI класаў, аднавяскоў-цы |
|||||
10 |
Абарона міні-пректа “Што ў назве тваёй?” |
Люты 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Брашура “Тапанімія майго краю” |
Вучні X-XI класаў, аднавяскоў-цы |
|||||
11 |
Прэзентацыя “Святыні вішнеўскай зямлі” |
Люты 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
прэзентацыя |
Кіраўніцтва праекта, вучні IX-XI класаў |
|||||
12 |
Майстар – клас “Сувеніры Вішнева” |
Сакавік 2020 |
Кіраўнік рабочай групы |
Матэрыялы майстар-класа |
Вучні V-XI класаў |
|||||
13 |
Фальклорны абрад “Калядны вечар” |
Снежань 2023 |
Кіраўнік рабочай групы |
Фотарэпартаж, сцэнарый свята |
Вучні IX-XI класаў, аднавяскоў-цы |
|||||
14 |
Абарона міні-праектаў “Мая радасць у бескарыслівасці” |
Студзень 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Прэзентацыя |
Вучні I-XI класаў, бацькі |
|||||
15 |
Даследчая канферэнцыя “Летапіс школы і роднага сяла” |
Люты 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Афармленне стэнда “Летапіс нашай школы”, “Летапіс маёй вёсачкі” |
Вучні VI-XI класаў, бацькі |
|||||
16 |
Віртуальны праект “Вішнева – аграгарадок майго будучага” |
Красавік 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Прэзентацыя |
Кіраўніцтва праекта, вучні X класа |
|||||
17 |
Сямейная сустрэча “Адзначым свята разам” |
Красавік 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Фотарэпартаж - прэзентацыя |
Кіраўніцтва праекта,вучні I-XI класаў, бацькі |
|||||
18 |
Свята ”Прыходзь, вясна, да нас!”(Гуканне вясны у аграгарадку) |
Сакавік 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Фотарэпартаж, сцэнарый свята |
Вучні I-XI класаў, аднавяскоў-цы, Вішнеўскі ДК |
|||||
19 |
Мерапрыемства “Вечар прафесійных дынастый” |
Красавік 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Альбом “Прафесійныя дынастыі Вішнева” |
Вучні I-XI класаў, бацькі |
|||||
20 |
Майстар-клас “І тчэ, забыўшыся, рука” |
Май 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Прэзентацыя |
Вучні I-VIII класаў, пакой гурткавой работы Вішнеўскі ДК |
|||||
21 |
Экскурсія “Вясковая хата Вішнева” |
Чэрвень 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Прэзентацыя “Знешні выгляд вясковай хаты” |
Вучні VII-VIII класаў, аднавяскоў-цы |
|||||
22 |
Экскурсія ў музей народных рамёстваў у Вішнеўскі ЦДК “Умелі нашы продкі” |
Ліпень 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Фотарэпартаж - прэзентацыя |
Вучні I-XI класаў, супрацоўнікі Вішнеўскага ДК |
|||||
Заключны этап (лістапад - снежань 2018) |
||||||||||
№ |
Дзеянні |
Тэрмін |
Адказныя |
Вынікі |
Фактычныя выканаўцы |
|||||
1 |
Творчая справаздача на адкрытай пляцоўцы. Квэст-гульня.Прэзентацыя праекта |
Жнівень 2024 |
Пастарнак С.В. Капач Р.М. |
Прэзентацыя вынікаў праекта “Да жывых агеньчыкаў роднага куточка” |
Кіраўніцтва праекта,вучні I-XI класаў, мясцовыя жыхары, Вішнеўскі ДК |
|||||
3 |
Прэзентацыя праекта “Крокі дабрыні” на сайце Вішнеўскай – сярэдняй школы |
Верасень 2024 |
Кіраўнік рабочай групы |
Старонка “Ля вытокаў роднага Вішнева” на сайце Вішнеўскай – сярэдняй школы”, водгукі гасцей старонкі |
|
|||||
4 |
Падвядзенне вынікаў праекта. Фестываль “Вішнеўскі край-людзі і факты ” |
Верасень 2024 |
Члены ініцыятыўнай групы. Кіраўнік рабочай групы |
Ацэнка якасці праекта, збор водгукаў |
Кіраўніцтва праекта,вучні I-XI класаў, мясцовыя жыхары, “Вішнеўская сярэдняя школа” |
|||||
ВЫНІК РЭАЛІЗАЦЫІ
У ходзе рэалізацыі праекта навучэнцы:
1.Выхаваюць у сабе лепшыя якасці дабрачыннасці, зразумеюць неабходнасць у бескарыслівай дапамозе адзінокім, прастарэлым, аддадуць дань павагі загінуўшым у в. Малінавая, аг. Вішнева;
РЭЗУЛЬТАТЫЎНАСЦЬ ПРАЕКТА
Матэрыялы, сабраныя і апрацаваныя падчас работы над праектам, могуць быць выкарыстаны настаўнікамі-прадметнікамі (гісторыя, географія, беларуская мова, мастацтва), кіраўніком школьнага музея, класнымі кіраўнікамі, педагогам-арганізатарам, педагогам сацыяльным, бібліятэкарам, выхавальнiкамi дашкольнай адукацыі пры падрыхтоўцы да ўрокаў, факультатыўных заняткаў, пазакласных мерапрыемстваў, выстаў і г.д.
У школьным гісторыка-краязнаўчым музеі створыцца этнаграфічная экспазіцыя.
Удзел у праекце“Да жывых агеньчыкаў роднага куточка”дазваляе вучням нашай школы словы "мы з глыбінкі" вымаўляць не са шкадаваннем, а з гонарам за сваю малую Радзіму і людзей, якія тут жывуць.
СПІС ВЫКАРЫСТАНЫХ КРЫНІЦ
свернуть